UUSIA TUOTTEITA
ETSI E-NUMERO
|
Työntöjarru lyhyt |
|||
Perävaunun yleinen hylkäämissyy katsastuksessa on lyhyt työntöjarrun reservi. Yhdistelmää jarrutettaessa työntöjarru alkaa vaikuttaa liian myöhään. När påskjutaren trycks ihop skall bromsverkan infinnas nästan direkt alltså i den gröna zonen (A). Kun työntöjarru painuu kokoon, jarrujen on toimittava lähes heti, siis vihreällä vyöhykkeellä (A). Jos jarrut alkavat jarruttaa keltaisella vyöhykkeellä (B), työntöjarrun toiminta saattaa melko pian heikentyä jarrun osien kulumisen vuoksi. Jos jarrutus alkaa punaisella vyöhykkeellä (C), perävaunu hylätään katsastuksessa. |
|||
Miten tämä tarkastetaan? Käsijarruvivun toiminta on melko helppo testata. Jos haluat kokeilla, milloin työntöjarru alkaa toimia, voit esimerkiksi vetää sidontaliinan vetokytkimestä työntöjarrun takaosaan. Kun alat kiristää työntöjarrua hitaasti vähän kerrallaan, saat selville jarrutuksen tarkan alkamiskohdan. |
|||
Jos työntöjarrun reservi on liian lyhyt jarrun oikeasta säädöstä huolimatta, useimmiten jarruvipu on huonosti säädetty. Jarruvivulla ei saa olla välystä, vaan sen on kosketettava vetoputkea, jotta jarrutus toimisi optimaalisesti. Kuvasta 4 näet, miten jarruvivun tulee koskettaa vetoputkea. |
|
||
Helpoin tapa muuttaa jarruvivun asentoa on kiertää lyhyttä jarrutankoa sisäänpäin vanttiruuvin etupuolelta. Pelkän vanttiruuvin kiertämisestä ei useinkaan ole apua, koska samalla myös käsijarruvivun jarruvaikutus muuttuu. |